In de media
In 2020 trokken met name de adviezen over teruggave koloniale collecties en restitutiebeleid naziroofkunst de nodige media-aandacht. Ook het advies over de Culturele basisinfrastructuur (BIS) bleef bepaald niet onopgemerkt in de pers,
Ook verspreidde de raad in 2020 diverse nieuwsberichten naar zijn stakeholders.
De bibliotheek verdwijnt, en dat baart de Raad van Cultuur zorgen
Trouw, 11 februari 2020
Niet alle Nederlanders kunnen op dit moment gebruik maken van alle voorzieningen die bibliotheken volgens de wet moeten aanbieden. Dat concludeert de Raad voor Cultuur in een advies aan minister Ingrid van Engelshoven van onderwijs, cultuur en wetenschap. In zestien van de 355 gemeenten kunnen burgers geen gebruik meer maken van het complete aanbod.
Veel gemeenten draaiden de afgelopen jaren de geldkraan verder dicht: ze spenderen inmiddels 19 procent minder aan bibliotheken dan in 2010. Sinds de decentralisatie
Raad voor Cultuur: iedere gemeente moet verplicht een bibliotheek aanbieden
de Volkskrant, 11 februari 2020
De Raad voor Cultuur uit haar zorgen over het huidige bibliotheekstelsel in een nieuw advies aan minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).
Omdat de huidige wetgeving onvoldoende functioneert, stelt de Raad voor om gemeenten te verplichten een eigen openbare bibliotheek aan te bieden.
De toekenning voor podiumkunsten sluit naadloos aan bij de wensen van de minister
de Volkskrant, 4 juni 2020
Een keer in de vier jaar adviseert de Raad voor Cultuur over de samenstelling van de Culturele basisinfrastructuur (BIS). Welke instellingen komen voor rijkssubsidie in aanmerking, en waarom? Welke niet? Wat verandert er in de podiumkunsten?
Geen aardverschuiving in het theaterlandschap, wel een poging tot bodemherstel.
Goed nieuws voor Toneelschuur Producties, dat nu kan terugkeren in de BIS.
Spannende dag voor cultuurinstellingen: Interview met Marijke van Hees
Nieuwsuur, 4 juni 2020
De Raad voor Cultuur geeft vandaag haar advies over 115 cultuurinstellingen, van podiumkunsten tot orkesten tot festivals, of ze rijkssubsidie ontvangen de komende vier jaar of niet. De minister neemt dit advies op Prinsjesdag in grote lijnen over.
Meer geld naar cultuur in de regio’s en vernieuwing
NRC, 4 juni 2020
Basisinfrastructuur 2021-2024 De subsidies voor de komende periode van vier jaar wil de overheid gebruiken om cultuur in de regio en vernieuwing te bevorderen.
Dat zijn de hoofdlijnen uit het advies Basisinfrastructuur
Eens in de vier jaar adviseert de raad over de subsidieaanvragen. Dit jaar dienden
De Raad voor Cultuur spaart de grote jongens niet
Trouw, 4 juni 2020
Het zijn echte instituten, de grote jongens op cultuurgebied. Maar bij de aanvraag voor rijkssubsidie voor de
Te generiek heet dat in de ambtelijke taal van de ‘enigszins teleurgestelde’ Raad voor Cultuur, die gisteren advies uitbracht aan de minister. Daarin staat wie er kunnen rekenen op een plek in de zogeheten Culturele basisinfrastructuur (BIS) en wie niet. Van de 220 aanvragen werden er
Versoepel de maatregelen rondom theater- en concertbezoek en experimenteer daarmee in de regio
Radio 4, 15 september 2020
NPO Radio 4 ging in gesprek met Marijke van Hees, voorzitter van de Raad voor Cultuur, over haar advies aan minister Van Engelshoven over versoepeling
Sybrand Buma gaat met nieuwe commissie Nederlands erfgoed beschermen
Op1, 17 september 2020
Sybrand Buma is de voorzitter van de nieuwe ‘Commissie Collectie Nederland’.
Return Looted Art to Former Colonies, Dutch Committee Tells Government
New York Times, 9 oktober 2020
The Netherlands should return looted art to its former colonies: That’s the official recommendation of an advisory committee to the Dutch government. After a year
The decision on whether to return an object, however, would ultimately rest with the Dutch government, and after a similar recommendation was made in France in 2018, only a single object has since been given back.
The lawyer and human rights activist Lilian Gonçalves-Ho Kang You, who led the committee in the Netherlands, said in an interview that the government should acknowledge the injustices of colonialism and be willing to return objects without conditions if it can be proven that they were acquired involuntarily, and if their countries of origin ask for them.
Netherlands plans to return artefacts to former Dutch colonies
Al Jazeera, 7 oktober 2020
The Netherlands has been told it should give back thousands of artefacts taken from its former colonies. A government commission describes the theft of the objects
Waar het om gaat is schoon schip te maken met het verleden
NRC, 7 oktober 2020
Juriste Lilian Gonçalves-Ho Kang You (1946) was de voorzitter van de adviescommissie die minister Van Engelshoven woensdag adviseerde over teruggavebeleid van koloniaal roofgoed. Vier vragen.
Waarom heeft het zo lang geduurd voordat een restitutiebeleid bespreekbaar werd? “Geen idee, dat moet u de minister vragen. Ja, het verbaast me dat de tijd er nu pas rijp voor is. De koloniale tijd heeft vier eeuwen geduurd.”
Commissie: geef geroofde kunst terug aan voormalige koloniën
Het Parool, 7 oktober
In het Rijksmuseum ligt een diamant die ooit van de sultan van Banjarmasin was. Maar de Nederlanders hieven het sultanaat in het Indonesische Zuid-Kalimantan
Museum Naturalis in Leiden beschouwt het ‘Javamens’ – hét bewijs dat aap en mens evolutionair met elkaar zijn verbonden – als topstuk.
Een banjo, uit de collectie van het Museum Volkenkunde, werd tussen 1771 en 1777 door de Schots-Nederlandse officier John Gabriel Stedman meegenomen uit Suriname. Huidig oordeel: verworven in ‘koloniale context’, maar het is onmogelijk te zeggen of de banjo vrijwillig is afgestaan of niet.
Zomaar drie voorbeelden van koloniale kunst uit Nederlandse musea waarover een commissie onder leiding van jurist en mensenrechtenactivist Lilian Gonçalves-Ho Kang You zich het afgelopen jaar heeft gebogen.
Het gaat hier over onrecht en onderdrukking
de Volkskrant, 7 oktober 2020
Eind 2018 werd Lilian Gonçalves-Ho Kang You opgebeld: of ze zitting wilde nemen in de commissie die advies moet uitbrengen over tegemoetkomingen aan overlevenden en nabestaanden van mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Nederlandse Spoorwegen naar concentratiekampen zijn vervoerd. Gonçalves stond op dat moment in een bos in Paramaribo – Suriname is haar geboorteland, ze bezoekt het elk jaar. Ze moest er over nadenken, antwoordde ze. Een half uur later stemde ze toe; ze kon naar haar gevoel niet weigeren. Bij de commissie die woensdag advies uitbracht over de omgang met koloniale collecties, ging dat anders. Toen ze vorig jaar werd gepolst of ze hiervan voorzitter wilde worden, had ze geen seconde bedenktijd nodig.
De 73-jarige juriste heeft een jaar met haar commissie gewerkt aan het formuleren
Ondanks die verscheidenheid is de werkgroep tot een unaniem advies gekomen,
We drukken makers zo in categorieën, terwijl in de praktijk werelden door elkaar lopen
NRC, 16 november 2020
De grote nadruk op eigen inkomsten brengt veel culturele instellingen nu in de problemen.
Ga weer zoeken naar herkomst naziroofkunst
Brabants Dagblad, 7 december 2020
In 1998 maakten 44 landen afspraken over de restitutie van door nazi’s geroofde kunst aan de oorspronkelijke eigenaars, de zogeheten Washington Principles.
Waarom? Jacob Kohnstamm, die voor de Raad voor Cultuur het Nederlandse restitutiebeleid evalueerde, heeft geen idee. “We kunnen alleen vaststellen dat het onderzoek is geëindigd. Dat is in strijd met de Washington Principles”, vertelt hij via Zoom. Het onderzoek moet volgens hem ‘echt zo snel mogelijk’ worden hervat.
Dutch Panel for Looted Art Claims Must Change Course, Report Finds
New York Times, 7 december 2020
For years, the Netherlands was heralded as a leader in the effort to remedy the injustice of Nazi looting during World War II. It was praised for taking action to research stolen art and return it to its rightful owners.
But that reputation has been eroding over the last decade as a government panel that handles claims from victims and their heirs, the Dutch Restitutions Commission,
Now, a committee convened by the minister of culture to assess the Restitutions Commission’s track record has concluded in a report issued Monday that the Dutch
The report avoids harsh criticism of the panel, and, at first glance, may seem like
Jacob Kohnstamm verdiepte zich in het teruggavebeleid van roofkunst
Trouw, 7 december 2020
‘De restitutie van kunst is de enige mogelijkheid om nog iets van het onmenselijke onrecht te herstellen dat Joden, en ook Roma en Sinti, in de periode 1933 – 1945
Maanden heeft Jacob Kohnstamm (71) zich als voorzitter van een evaluatiecommissie verdiept in het teruggavebeleid van kunst die tijdens het nazibewind onvrijwillig is afgestaan. Dat was niet helemaal nieuw voor hem;
Onrecht moet zwaarder wegen bij teruggeven nazi-roofkunst : Interview Jacob Kohnstamm
Nieuwsuur, 7 december 2020
Het is “principieel onjuist” om de belangen van musea of andere bezitters te betrekken bij de afweging of door nazi’s geroofde kunst wordt teruggegeven aan de erfgenamen van de oorspronkelijke Joodse eigenaren. Herstel van onrecht weegt zwaarder, concludeert een evaluatiecommissie in een kritisch rapport dat vandaag wordt aangeboden aan minister
Kritisch rapport: de restitutie van nazi-roofkunst schiet tekort
NRC, 7 december 2020
Drie kwart eeuw na het einde van de Tweede Wereldoorlog dient het Nederlandse restitutiebeleid voor nazi-roofkunst te worden herijkt en geïntensiveerd.
De commissie onder leiding van jurist en oud-politicus Jacob Kohnstamm is in
Door een klein aantal afgewezen restitutieverzoeken heeft het aanvankelijk toonaangevende Nederlandse restitutiebeleid de afgelopen jaren schade opgelopen, constateren de onderzoekers. De oorzaak: de Restitutiecommissie ging het belang van de eiser van een geroofd kunstwerk afwegen tegen het belang van het museum om